Lasklus geklaard met pendelautomaten

Bij de drogebulkterminal EMO op de Maasvlakte is onlangs een kademuur verlengd. 

Voor de fundering van een kraanbaan zijn 128 buizen gebruikt die aan de binnenzijde verstevigd zijn met dikke stalen platen. In eerste instantie werden de platen handmatig aan de buizen gelast.

"Als de klus binnen de gestelde termijn klaar had moeten zijn, waren er meer lassers nodig geweest. Het lassen van één plaat kostte twaalf tot veertien uur", vertelt Peter Verkaik, directeur van MT-International, importeur van Bug-O-Systems. "Het uitvoerende bedrijf Volker Staal en Funderingen schakelde de firma ACW uit Rotterdam in om de voortgang van het project te versnellen. En hierna kwam ons bedrijf in beeld. Samen hebben we gekeken of er een mogelijkheid was om het lasproces te automatiseren. Met onze mechanische lasautomaat, die is voorzien van een pendelsysteem, is dit uiteindelijk gelukt. Eerst was er een testopstelling gemaakt. Na een dag of drie is de lasopstelling gebouwd, waarop twee pendelsystemen als één geheel konden functioneren."

"De platen, 55 mm dik, 1000 mm hoog en 600 mm breed, moesten in buizen met een diameter van 1500 mm aan twee zijden worden gelast. Hiervoor waren twee hoeklassen met een a-hoogte van 23 mm nodig. En dit betekende circa negen lagen pendelend lassen. Bijzonder aan dit project was dat je ter plekke een opstelling bouwt waarbij je twee laseenheden gebruikt. Dit was noodzakelijk omdat de platen aan twee kanten moesten worden gelast. Met één lasunit doe je er natuurllijk twee keer zo lang over", aldus Verkaik.
"Uiteindelijk zijn de 128 palen in een maand tijd gelast, in een shift van twaalf uur op en twaalf uur af".

lasmagneetaan-uit-magneetschakelbare-magneetlasmagneet-aan-uitlasmagneet-met-schakelaarhersluitbare-lasklemmagneet-met-schakelaarklem-magneetmagnetische-aardklem
TERUG